lørdag 7. mars 2009

Ode til bygda

Her kommer noen gode grunner til at jeg liker å bo på bygda:
  1. Det er tette bånd mellom mennesker. Allerede etter et halvt år treffer jeg alltid noen kjente når jeg er ute og går. Og selv folk jeg ikke kjenner så godt viser stor omsorg for meg.
  2. Folk kan gå ut uten å dresse seg opp. Det er helt ok å komme på fest i hettejakke - ikke bare for rappere.
  3. Det å gå i dress oppfattes som noe ekstraordinært. Altfor mange i byene bruker dress til hverdags.
  4. Generasjonskløfta utviskes. Jeg har venner som kunne ha vært foreldrene mine, og 50-åringer går ut sammen med studentene.
  5. Kildesortering av avfall. 4 sorter hentes ved døra, ikke 2 som i Oslo
  6. Vennetjenester. Eksisterer som en type alternativ økonomi.
  7. Bedre tid. Det er en klisjé, men det er ikke så mye å finne på på bygda. Heldigvis.
  8. Nærhet til naturen. Nok en klisjé, men her er den så påtrengende at jeg ikke kan la være å bruke den.
  9. Dialekt. Det kan ikke nektes for. Sognamaolet er mer sjarmerende enn standard østlandsk.
  10. Sist, men ikke minst; oversiktlig kulturtilbud. Når muligheten for konserter eller forestillinger er idag eller aldri, er det lettere å ta seg sammen og komme seg ut. Resultatet er at jeg får med meg mye mer enn jeg gjorde da jeg bodde i byen.
Hurra for Sogndal!

Ingen kommentarer: